5 tips om meer gedaan te krijgen met CRM

Als er gestart wordt met een Customer Relationship Management (CRM) oplossing, gaat dit gepaard met veel goede intenties. CRM moet namelijk de omzet doen verhogen, activiteiten inzichtelijk maken en de productiviteit van de organisatie laten toenemen. Maar met alleen intenties worden deze doelstellingen niet behaald.

  1. Mensen hebben geen hekel aan verandering. Ze hebben een hekel aan veranderd worden.
    De grootste uitdaging om CRM tot een succes te maken is de bereidheid van gebruikers om hun werkwijze te veranderen. Door de voordelen van een CRM te laten zien, weten de gebruikers hoe ze kunnen profiteren van het systeem. Bijvoorbeeld: CRM helpt marketing om doelgericht(er) campagnes te ontwikkelen en sales om leads (sneller) om te zetten naar klanten. 
  2. Keep it lean.
    Voorkom verspilling. Soms raken medewerkers verstrikt in de administratieve taken die bij het beheer van een CRM horen. Ze vergeten waar de saaie (maar essentiële!) werkzaamheden toe dienen. Eenvoudig is het niet, maar probeer het CRM beleid kort en bondig te houden, zodat mensen niet afgeschrikt worden door de hoeveelheid details die ingevoerd moeten worden bij het aanmaken van een nieuwe klant.
  3. Bespaar met CRM.
    Gebruik CRM om uw bedrijf te stroomlijnen. De bedoeling van een CRM systeem is onderdelen vervangen, niet toe te voegen. Laat de organisatie zien waar CRM werkzaamheden kan vereenvoudigen en vervang omslachtige en kostbare software, die de afdeling IT veel geld kost om te onderhouden. 
  4. Zet klantdata om naar kansen.
    De CRM-database is geen statische lijst. Met duizenden namen en activiteiten, wordt uw database een nuttig hulpmiddel. Hoe dan? Stel bijvoorbeeld de vraag of klanten vaker reageren als ze wekelijks (of maandelijks) bericht van u ontvangen. Welke klanten zijn verantwoordelijk voor grootste deel van de omzet? In welk segment begeven deze klanten zich? Dit soort bevindingen zijn waardevol om te delen binnen de organisatie.  
  5. Deel slimme rapportages
    Bijna alle CRM pakketten bieden de mogelijkheid om gegevens te exporteren naar Excel. Maar voordat je alle gegevens gaat exporteren, is het handig data te sorteren of filteren. Om bepaalde vragen te kunnen stellen aan de database is de gebruiksvriendelijkheid van die functies is dus heel belangrijk. 

Yoobi heeft kant-en-klare dashboards met een visuele weergave van het aantal verkoopkansen dat nog open staat, of de verkoopstatistieken per maand. Maar Yoobi gaat verder. Stel zelf je dashboard samen en deel dit automatisch in uw organisatie.

Ga direct aan de slag
Binnen 1 dag online!
of Vraag een demo aan